Vypime si!

Približne šesťdesiat percent z našej celkovej hmotnosti tvorí práve voda. Hovoríme teda o jednej zo základných zložiek nášho organizmu. Tekutiny sa nachádzajú vo všetkých orgánoch, bunkách a tkanivách. Pri jej nedostatku naše telo nefunguje tak, ako by malo. Dochádza k dehydratácii, z dôvodu ktorej sa z tela nemôžu vyplavovať škodlivé a odpadové látky, trpia kĺby, svaly a taktiež naša pokožka.

voda
 
Prejavy dehydratácie:

  • prudké zmeny nálady
  • problém s vylučovaním
  • závrate
  • mdloby
  • celková podráždenosť
  • vyčerpanosť
  • bolesti kĺbov a svalov
  • vyschnutá pokožka (najmä na perách)

 
 
Všeobecne odporúčaná denná dávka tekutín pre dospelého človeka, sú dva litre čistej vody. Toto číslo, je však naozaj iba orientačné, pretože organizmus každého z nás funguje veľmi rozdielne.

minerálka
 
DETIvo veku štyri až osem rokov, by denne mali vypiť približne liter vody. Medzi ôsmym až pätnástym rokom, je to už minimálne liter a pol. V období intenzívneho dospievania, teda až do veku osemnástich rokov, by tínedžeri mali vypiť minimálne jeden celých šesť litra vody, pokojne však i oveľa viac, dokonca až dva a pol litra.
DOSPELÍ nad devätnásť rokov, by mali denne prijať minimálne spomínané dva litre tekutín. Ideálne hodnoty sa u žien, pohybujú okolo dva celých sedem litra a u mužov až okolo štyroch litrov.
SENIOROM sa odporúča rovnaký pitný režim ako u mládeži medzi pätnástym až osemnástym rokom života.
 
Konkrétne množstvo tekutín, ktoré by sme počas dňa mali prijať, samozrejme závisí aj od iných faktorov, ako je vek. Napríklad počas letných horúčav sa denná spotreba vody môže u dospelého človeka vyšplhať na sedem až osem litrov, a to najmä vtedy ak vykonávame akúkoľvek fyzickú aktivitu. Rozhoduje aj naša váha. Vo všeobecnosti platí, že na desať kilogramov hmotnosti, by sme mali prijať tri až šesť decilitrov tekutín. Pri niektorých ochoreniach, ako je napríklad diabetes, je taktiež potrebný vyšší príjem tekutín.

3.4
07